Podstawą działań i realizacji procesów związanych z jakością kształcenia są odpowiednie dokumenty prawne różnego szczebla, takie jak:
System obejmuje:
Opis Systemu zaprezentowany jest w dokumencie Księga Jakości Kształcenia oraz w procedurach, instrukcjach i załącznikach integralnie związanych z Księgą Jakości Kształcenia.
Uchwała Rady Wydziału o wdrażaniu Systemu
Decyzję o wdrażaniu Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia na Politechnice Śląskiej podjęto Uchwałą Senatu Nr XXVII/188/07/08 z dnia 28 stycznia 2008 roku. Na mocy Zarządzenia Rektora Politechniki Śląskiej Nr 33/07/08 z dnia 27 maja 2008 roku, Rady Wydziałów poszczególnych jednostek organizacyjnych Uczelni zostały zobligowane do podjęcia stosownych uchwał w sprawie opracowania i wdrażania Wydziałowych Systemów Jakości Kształcenia. Zgodnie z wytycznymi, Rada Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki, w dniu 27 czerwca 2008 roku, podjęła Uchwałę w sprawie wprowadzenia Systemu na Wydziale. Miejsce Systemu w ramowej strukturze organizacyjnej Uczelni i Wydziału przedstawiono na schemacie.
Do zakresu działania Systemu należą procesy główne, pomocnicze i doskonalące. Dotyczą one przede wszystkim:
Funkcjonowanie Systemu polega na planowaniu, organizowaniu, realizowaniu, monitorowaniu i doskonaleniu procesów wchodzących w zakres jego działania.
W skład dokumentacji na poziomie Uczelni wchodzą:
W skład dokumentacji na poziomie Wydziału wchodzą:
Uczelniana Księga Jakości Kształcenia została ustanowiona przez Rektora Politechniki Śląskiej i stanowi ogólny opis systemu. Jest ona dokumentem nadrzędnym w stosunku do Wydziałowych Ksiąg Jakości Kształcenia oraz innych dokumentów z nimi związanych. Księga ma skorelowany układ odsyłaczy do uwarunkowań prawnych oraz udokumentowanych procesów systemu, związanych z działaniami wewnątrz Uczelni/Wydziału, mającymi wpływ na jakość kształcenia.
Wydziałowa Księga Jakości Kształcenia została ustanowiona przez Dziekana Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki, jej treść jest spójna z treścią Uczelnianej Księgi Jakości Kształcenia, z jednoczesnym uwzględnieniem specyfiki Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki.
Określenie zasad etycznych w procesie dydaktycznym i stworzenie warunków do ich propagowania oraz przestrzegania jest niezbędne w ocenie jakości kształcenia. Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, prowadzi zdecydowaną i stanowczą politykę przeciwdziałania postępowaniom nieetycznym w procesie dydaktycznym. W Uczelnianej Księdze Jakości w procedurze PU6 Etyka studentów i nauczycieli akademickich w dydaktyce zdefiniowano postawy i czyny nieetyczne oraz określono zasady postępowania w razie stwierdzenia czynu nieetycznego.
Na Wydziale Inżynierii Środowiska i Energetyki oraz na terenie całej Politechniki Śląskiej propagowanie zasad etyki odbywa się m.in. przez informowanie studentów o obowiązujących standardach postępowania oraz rozpowszechnianie zasad i przepisów na stronach internetowych Wydziału i Uczelni.
Wydział, tak jak cała Uczelnia promuje politykę dobrych praktyk w procesie dydaktycznym, kładąc nacisk nie tylko na rzetelne wymagania wobec studentów i zaangażowanie nauczycieli akademickich w proces dydaktyczny, ale także przyjazny i życzliwy stosunek kadry do studentów i doktorantów.
Skuteczność funkcjonowania Systemu podlega stałemu nadzorowi i kontroli przez przeprowadzanie audytów wewnętrznych. Na Wydziale Inżynierii Środowiska i Energetyki na kadencję 2016-2020r., jako audytorzy wewnętrzni Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia (SZJK) powołane zostały następujące osoby:
System Zapewnienia Jakości Kształcenia obowiązujący na Wydziale jest ciągle doskonalony na podstawie raportów z audytów wewnętrznych i przeglądu Systemu. Każdy pracownik/doktorant/student ma prawo zgłaszania wniosków doskonalących. Stanowi to podstawę do wprowadzenia działań doskonalących, w tym korygujących i zapobiegawczych. Podstawową formą doskonalenia są: samokontrola oraz działania korygujące i zapobiegawcze, które obejmują całość procesów związanych z jakością kształcenia na Wydziale. Nadzór nad działaniami doskonalącymi na poziomie Wydziału, sprawuje Pełnomocnik Dziekana ds. Systemu. Skuteczność działań doskonalących jest warunkowana zaangażowaniem kierownictwa Wydziału oraz kierowników pozostałych jednostek organizacyjnych.